Saturday, 1 June 2013

Bibir kering..

Oh my god !

This is my first time bibir aku kering macam orang gile..


Gambar ni bukan bibir aku


Seriously, memang sakit kot...

Aku pon pelik apsal ttbe bibir aku kritikal..

Mybe kurang air masak kot...

Memang sakit gile nak gelak..

Aku pon letak la madu kat bibir sebelum tido..

Alhamdulillah, bibir aku da ok sekarang...

Da xde mengelupas...

He3..

So, khasiat madu ni, boleh buat bibir korang jadi pink2 semulajadi kalau korang letak madu sebelum tido SETIAP HARI...

Setiap ari k?

Bukan sehari je?

Kalau bibir korang kering, boleh la buat macam aku ni...

Another tips is...


1. Sapukan gel aloevera

Lidah buaya merupakan tumbuhan yang dikatakan mempunyai ciri-ciri penyembuhan yang baik untuk kulit. Beli krim, pelembap bibir yang mengandungi Aloe Vera, atau gunakan gel Aloe Vera tulen. Ia mungkin boleh didapati di farmasi dan juga produk kecantikan di pasar raya.

2. Minyak semula jadi

Pakar mencadangkan minyak semula jadi seperti minyak biji kastor, minyak jojoba, minyak biji bunga matahari dan minyak zaitun untuk melegakan bibir merekah dan luka. Pergi ke dapur anda dan sapukan minyak ini pada kapas. Setelah ia basah, sapukan pada bibir anda dan gosok ia secara lembut pada bibir setiap hari.

3. Minum air secukupnya



Tidak semua ubat-ubatan untuk bibir merekah menunjukkan kesan segera. Bibir kering boleh menjadi tanda bahawa anda kurang minum air dan terhidrat. Meningkatkan pengambilan air anda pada siang hari dan minum pelbagai jenis cecair adalah baik untuk mengelakkan bibir kering dan merekah.

4.Gunakan skrub bibir

Salah satu sebab anda mungkin mengalami bibir merekah adalah bahawa anda tidak membuang kulit kering dari bibir anda yang sudah menjadi kepingan dan menggelupas. Terdapat scrub bibir khas yang terdapat di pasaran yang anda boleh gunakan untuk membuang sel kulit bibir yang sudah mati. Manik skrub digosok untuk membuang kulit kering dan memberikan kulit lembut dan segar. Jangan lupa untuk gunakan krim atau salap bibir untuk mengelak ia kering selepas diskrub.

5. Gunakan humidifier/ pelembap udara

Pernahkah anda cuba setiap rawatan di bawah matahari untuk mengubati bibir merekah tetapi tidak berjaya? Cuaca boleh punca utama mengapa ia tidak berjaya. Kadang-kadang jika tempat yang anda tinggal adalah kering, anda boleh mempunyai kulit kering dan bibir anda boleh mendapat luka atau kering dengan lebih cepat. Cuba guna humidifier di dalam bilik anda yang anda boleh guna semasa tidur pada waktu malam. Humidifiers dikenali untuk meningkatkan kandungan kelembapan di dalam bilik anda yang boleh mengelakkan kulit anda dari mengelupas.

6. Sapukan madu pada bibir anda

Madu diketahui mempunyai banyak sifat-sifat penyembuhan apabila dimakan atau digunakan secara luaran. Gunakan kapas dan letak ia pada bibir anda. Selepas kira-kira sepuluh minit, anda boleh menjilat madu itu sendiri sendiri atau membasuhnya dari bibir anda. Tips ini berkesan untuk menyembuhkan kulit bibir yang kering dan merekah.

Xoxo A.





No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...