Monday, 17 October 2011

Tips Mengubati Kekecewaan Putus Cinta





Ok, kat sini aq nak share sikit kat korang cara2 tok ubati sakit hati korang bile kecewa... Kat sini banyak sikit aq nak bebel sebab aq penah rase la, aq pernah rase perasaan yang sakit sangat ni, iaitu KECEWA a.k.a DISSAPOINTED.. Jujur and pengakuan ikhlas aq, aq xpernah lagi rasa kecewa dalam percintaan (mintak2 x), tp sebaliknye aq sangat kecewa ngn sorang "kawan baik" yg aq kenal dr kecik ni.. Die dah kianat aq n dah tikam aq dari belakang... Perhh.. Sakit ooo.. Aq pon xfaham la kenape die wat aq macam 2.. Klo aq ade wat salah, cakap ar.. Mne la taw aq ley betulkan n mintak maaf ke.. Ni main blah mcm 2 je.. Gua marah oo... Lu langsi lu mati.. Xpe la, ari ni ari die, esok ari aq lak kan?

Ade 3 watak, :  Aq , "kawan baik aq" ngn "minah" aq xske ni...

Cite die mcm ni, aq xske "minah" ni, then "kawan baik" aq 2 pon xske "minah" 2, weii aq kenal la die, die pon xske "minah" 2, ade 1 ari ni, tibe2 je "kawan baik" aq 2 baik semacam jer ngn "minah" yg aq xske 2., pastu die mcm da beralih arah, ttbe2 je mcm xnak tegur n cube jauhkan diri dari aq.. Aq pon pelik asal die macam 2.. Bile aq nampak je "kawan baik" aq 2 gelak2 nagn "minah" yg aq xske 2, lagi la aq hangin !!! Dah 2, siap sound2 aq lagi... Hello !!! What is wrong with u perempuan gilerr !!!! Start dari ari 2 aq da xnak kawan die da............................. Sedeh sangat ="(((

Xpe lah.. Allah menduga hamba die... Kadang2 aq rase bersyukur lak sbb aq terlalu manje ngn die so aq xberdikari.. Mane2 nak g msti kena ade die.. Lepas aq da xkawan ngn die, aq berdikari n cube cari kawan lain walaupun aq da xkan jumpe kawan mcm die sbb aq syg die sbnrnye... 2 la bodoh aq ni, dalam bercinta kenkadang 2 aq xbagi 100 %, tp dalam persahabatan kengkadang 2 aq bg 100% .. Tah la.. Bagi aq kawan adalah segalanye... Aq harap sangat suami aq seorg yang penyayang n xwat aq macam ni.. Amin...... N aq nak bg tao effect pergaduhan kiteorag ;-

1- Aq xfocus study sampai result aq jatuh menjunam
2-Aq putus ngn boyfren kesayangan ( kenape?? Sbb aq da xmampu nk teruskan, mgkin da xde jodoh, aq da xde mood gile mase 2)

Sedihkan?? Untung la korang yg xpernah rase perasaan ni... Dulu aq rase pelik kenape orang nak sedih bile putus cinta, skank baru aq rase apa 2 KECEWA..... *Xpe la aen, semua ni pengalaman.. Baiki lagi kehidupan*

Opssss.. Lupe nak ckp, cerita kat atas ni telah ditokok tambah n diubah suai oleh AenPuteriRahman Sdn Bhd untuk keselesaan pembaca.. Hehehe... But this is true story n realiti... Benda ni jadi kat aq 3 tahun lepas n skank ni aq da berjaya menerima benda ni walaupun xsepenuhnya lagi... Ini semua ujian Allah.. Aq redho........ Skank korang tgok la tips2 mcm ne nak ubat perasaan ni k???

*****************************************************************************


Jangan dikenang masa bersama

Yang ni antara sebab korang terlalu bersedih kalau putus cinta. Seeloknya, jangan difikirkan langsung segala “saat-saat indah” korang bersama dengan bekas cinta korang. Seboleh-bolehnya cuba terus lupakan kenangan tu. Anggap yang korang langsung tak pernah kenal dengan si dia.Kalau ada hadiah ataupun barang-barang pemberian dari si dia, aku sarankan korang simpan barang tu. Jangan letak di tempat yang korang boleh nampak selalu. Takut nanti susah nak lupakan kenangan bersama.





Bergaul bersama rakan-rakan dan keluarga

Bila bergaul dengan rakan-rakan ataupun keluarga, korang tak akan rasa kesunyian. Elakkan dari kesunyian kalau baru lepas putus cinta ni. Bahaya. Sebab itu seeloknya bergaul dengan ahli keluarga dan kawan-kawan. Mesti korang akan rasa ada pengubat hati dan kalau masih ada perasaan sedih tu, korang boleh la luahkan kepada keluarga dan kawan-kawan. Tak ada la timbul masalah stress pulak.



Ingat kepada pegangan agama

Bagi yang beragama islam, berdoa lah banyak-banyak agar Allah mudahkan korang melalui masalah ini. Lagipun korang kena ingat, segala ujian yang Allah bagi kepada hambanya mesti ada penyelesaiannya. Kena ingat juga setiap perkara yang berlaku ada hikmah-hikmahnya. Jadi mungkin korang akan bertemu pasangan yang lebih sesuai lepas ni kan. Mana tahu bekas pasangan korang tu bukan calon yang paling sesuai untuk kamu. Renung-renungkan. Jangan lihat suatu perpisahan tu dari sudut negatif sahaja. Kena dilihat dari sudut positifnya jugak kan.


Mulakan mencari!

Haha..mungkin ada sesetengah yang rasa tip terakhir ni agak keterlaluan. Tapi percaya lah, ni merupakan salah satu cara yang paling berjaya nak mengubati kekecewaan selepas putus cinta. Dalam proses nak mencari ni, baru korang perasan yang sebenarnya korang tu masih berharga. Cari lah yang rapat dulu dengan kita, jangan terus-terus nak cari yang jauh pulak kan. Kang orang cakap gatal pulak. Seeloknya mulakan dengan berkawan dulu, bila dah selesa, baru la beranjak kepada status hubungan yang lebih elok kan. Hehe

********************************************************************************

Yang kat bawah ni lak hikmah kenape benda 2 jadi................. (For Muslim)

Ketahuilah bahawa…

Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang tidak serupa dengan kita, supaya kita dapat menjadi penilai yang baik.


Bila putus cinta, jangan kecewa. Sepatutnya bertuah sebab Allah dah tunjuk yang si dia bukan pasangan yang sesuai untuk kita. Segala yang berlaku ada hikmahnya. Bersyukurlah


Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang tidak sama fikirannya dengan kita, supaya kita sedar bahawa kita hanyalah makhluk yg sentiasa mengharapkan pertolongan ALLAH.


Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang tidak memahami keadaan diri kita, supaya kita dapat KASIH SAYANG YANG TERBAIK, KHAS UNTUK DIRI KITA.



Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang tidak sempurna, supaya kita sedar bahawa ALLAH MAHA PEMURAH & PENYAYANG kerana mengingatkan kita bahawa dia bukanlah pilihan yang hebat untuk kita dan kehidupan kita pada masa depan


Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang sangat lain perangainya dengan kita, supaya kita dapat mengutip pengalaman yang tak semua orang berpeluang untuk mengalaminya.


Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang banyak komplen itu dan ini, supaya kita jadi MANUSIA YANG HEBAT JIWANYA.


Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang tidak penyayang, supaya kita lebih faham bahawa CINTA YANG TERBAIK HANYA ADA BERSAMA ALLAH.


Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang banyak sombong dan bangga diri,supaya kita LEBIH MENGENALI KEHIDUPAN YANG TAK SELAMANYA KEKAL.


Wahai sahabat yang kecewa, menderita dan sengsara kerana cinta, fahamilah bahawa kehidupan kita makin sampai ke penghujungnya.


Hari esok pun kita sendiri tak pasti samaada ia menjadi milik kita.


Gapailah keredhaan ALLAH dengan melaksanakan suruhan-NYA,dan meninggalkan laranganNYA.



PERCAYALAH sesungguhnya ALLAH ‘malu’ untuk menolak permintaan hamba-NYA yg menadah tangan meminta dengan penuh pengharapan HANYA kepada-NYA.


Sabarlah sahabatku. Ceriakan hatimu. Kerana ALLAH itu sentiasa ada bersamamu selagimana kamu taat akanNYA.




*********************************************************************************


Habis la suda tips die.. Ni aq nak membebel lak.. Aq ske membebel benda yang aq ade pengalaman ni.. Sebenarnye, gua nk bagi taw sama lu orang yang stalker ni kan, benda ni jadi sebab Allah... Allah akan membenarkan sesuatu perkara jadi dalam hidup kita n Dia juga menhalang sesuatu jadi dalam hidup kite.. Mungkin kite ade silap sebelum ni, n Die nk kite sedar.. Aq pon banyak silap sebelum ni, silap ngn  mak ayah aq, ngn boyfren aq, ngn kengkawan aq.. Tp aq da cube mintak maaf ngn dorg semua *da terhantuk baru sedar kan? 2 la manusia*.. Sbb 2 aq ske ayat ni "Nobodys Perfect"... Gua nak bgtaw lu org yg dah stalker blog gua ni, Cinta kan Allh lagi bagus dr cintakan manusia.. Kt bawah ni ade doa, "Senjata Muslim Adalah Doa".. Sekian ~~~~~~~~~~~~~~~~~ *Wahhh alim juga ya*











♥ --> Jika kekasihmu mengkhianati atau meninggalkanmu, maka tersenyumlah sebab orang yang seharusnya bersedih adalah dirinya.. Kerana kamu hanya kehilangan orang tidak mencintaimu.. Sedangkan dia telah kehilangan seseorang yang ikhlas mencintainya <-- ♥.. Wallahualam... Huhu

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...